De Fiat 600

Vaak wordt een 600 door niet-kenners aangezien voor een type 500 NUOVA. Ook denken velen dat de nieuwe 500 uit 1957 de opvolger is van de 500 A,B en C uit 1936 t/m 1954, ook wel Topolino (kleine muis) genoemd.

Welnu, niets is minder waar, want in het najaar van 1955 werd de Fiat 600 op de autosalon van Geneve gelanceerd als revolutionaire opvolger van de Topolino. “Revolutionair”, is dat niet wat overdreven? Nee, want hoewel de eerste 600’s nog enkele cosmetische Topolino kenmerken hadden, was de techniek ten opzichte van zijn succesvolle voorganger essentieel verschillend. Dante Giacossa, de ontwerper van de kleine Fiats, nam daarmee een groot risico. Niet onterecht, want uiteindelijk zijn er van het model 600, en zijn vele licensies minstens 2,5 miljoen exemplaren gemaakt tot in de tachtiger jaren, en dat was voor die jaren een respectabel aantal!

Als uitzonderlijk 600 model werd er op 18 januari 1956 op de brusselse auto salon de Multipla geintroduceerd, een exemplaar met multifunctionele gebruiksmogelijkheden, vandaar deze, toch wat rare, naam voor een Fiat.

Met de introductie van de 600D in 1960 werden in een keer nog vele technische en uiterlijke wijzigingen doorgevoerd. Daarna viel er niet echt veel meer te verbeteren aan de inmiddels wereld beroemde “SEICENTO”, alleen veranderingen om de tijd bij te blijven.

Tot de Fiat 600-achtigen worden onder andere gerekend: Seat 600, Zastava 750, Neckar Jagst II en de Yalta. Er zijn heel erg veel verschillende typen 600, maar binnen onze club is het grootste deel van de auto’s vertegenwoordigd door voornamelijk de “normale” 600 en de 600 Multipla.